spot_img

ВЁСКА РАДАСТАВА: КАЛЯДНЫЯ ПЕСНІ І ПРЫСМАКІ

Дата:

— Слава Богу! — з парога вітаецца суседка.
— Вавекі Богу слава! – з прыязнай усмешкай адзываецца гаспадыня Соф’я Іонаўна Дзмітрук і запрашае аднасяльчанку праходзіць далей, у хату, дзе сабраліся іншыя вясковыя жанчыны. Старэйшай з гэтай кампаніі – былой даярцы і актыўнай удзельніцы тутэйшай мастацкай самадзейнасці Марыі Цярэнцьеўне Астапук – мінула 86 гадоў, а малодшай, Ніне Рыгораўне Трусавай, якая да нядаўняга часу працавала ў Радастаўскім Доме культуры і кіравала самабытным фальклорным калектывам “Багнючкы” – амаль 60. Апошняй да гэтага гурту далучаецца Алена Іванаўна Астапук, суседка гаспадыні, 81-гадовай С.І.Дзмітрук, у доме якой мы знаходзімся. Соф’я Іонаўна хварэе на ногі і хадзіць яна можа толькі абапіраючыся на мыліцы. Але ў хаце яе аж блішчыць святочнай чысцінёй і прыбранасцю.  “Дачка Ніна, унук з нявесткай прыхо-дзяць і дапамагаюць…” – зазначае пенсіянерка, і твар яе свеціцца ціхай, заспакоенай радасцю.
Не па ўзросту бадзёра і аптымістычна выглядаюць і сяброўкі гаспадыні, якія сышліся разам, каб узгадаць даўнішнія калядныя традыцыі вёскі Радастава. І мае гаваркія суразмоўніцы ахвотна вяртаюцца ў мінулае, дзе засталася незабыўная пара дзяцінства і юнацтва і дзе кожнай з ліхвой выпала розных перажыванняў: зведалі бяду і скруху, але ж былі і шчаслівыя дні, поўныя радасці, песень, смеху…
Расказвае С.І.Дзмітрук:
— Калісьці мы  жылі вельмі бедна. Я была пятай у сям’і, а дзеці, што нарадзіліся перада мной, у розным узросце паўміралі. Бо лячыць іх не было каму і не было чым. Ведаю, што каб збіць жар ад высокай тэмпературы, змочвалі ў халоднай ва-дзе ручнік і прыкладвалі яго да галавы. Але ж не заўжды гэта дапамагала. Памятаю, як недалёка ад нас жанчына ў адзін дзень дзвюх дарослых дачок хавала. Дзве труны ў хаце на покуці стаялі. Як свечачкі, згарэлі дзяўчаткі…
Прыгадвае М.Ц.Астапук:
—У голадзе і ў нястачы жылі, але ж і працаваць, і радавацца тады ад душы ўмелі. Часу дарэмна не марнавалі: ад позняй восені і да Каляд дзяўчаты збіраліся ў чыёй-небудзь хаце на пасядзелкі, дзе доўгімі вечарамі заўзята пралі кудзелю. А як навальваліся сон ці стома, распачыналі гульню або танцы. Памятаю такую забаву: хлопцы выразалі драўляную трашчотку, ці, як у нас называлі, “лышчатку”,  і прыносілі яе на вячоркі. Выбіралі дзяўчыну, якая павінна была жмурыцца, а астатнія падыходзілі і па чарзе дакраналіся трашчоткай да яе спіны, пакуль яна не адгадвала імя таго, хто гэта быў. Каго паважалі і шкадавалі, то толькі злёгку датыкаліся “лышчаткай”, а каго, бывала, няўзлюбяць, то так угрэюць гэтым дрэўкам, што доўга спіна ныла. Але ж і весяліліся пры гэтым, што сцены ад нашага смеху ў той хаце разыходзіліся…
А потым пачыналі рыхтавацца да Каляд: з паперы выразалі розныя ўзоры, фарбавалі іх дубовай карой ці чарніламі і ўпрыгожвалі імі жыллё. Былі ў нас  свае святочныя ўборы: кашуля і саматканая спадніца ў палоску, якую мы называлі “хвартух з паском”, а вось традыцыйны фартушок у нас лічылі “затулкай”, а пояс – “крайкай”.
Па адметнаму мясцоваму звычаю славілі ў Радаставе і Ражаство Хрыстова. Тут быў такі закон: перадсвяточным надвячоркам, 6 студзеня, калядаваць хадзілі толькі дзяўчаты, а вось на наступны дзень з каляднай зоркай па вёсцы ішлі ўжо хлопцы. Як прыгадваюць мае суразмоўніцы, то пачатак абраду быў прыкладна аднолькавы. І дзяўчаты, і хлопцы, заходзячы ў сялянскі двор, пыталі:
“Богатэ, богатэ, дозвольтэ
колядоваты,
На хвалу Божу пэрожка датэ шчэ й на той рік дождатэ”.
І толькі пасля таго, як гаспадары казалі: “Дазваляем, калядуйце!” – можна было пачынаць  песнапенні. Тыя, хто праганяў каляднікоў, згодна з вясковымі павер’ямі лічыліся варажбітамі ці знахарамі. Пакідаючы такі двор, услед гаспадарам звычайна крычалі:
“ У сты хаты нэма шчо датэ,
Солому тоўчуть, пэрогы пэчуть…”
Цікавай асаблівасцю тутэйшых калядак з’яўляецца і тое, што ў Радаставе дзяўчаты і хлопцы не толькі калядавалі паасобку, але і спявалі яны пры гэтым розныя песні. Перадсвяточным надвячоркам гаспадароў звычайна віталі наступнымі словамі:
“ Ластовойкы-шчыбытайкы
до вокэнца прыпадають,
господара пробуждають,
Устань, панэ господарэ,
выйды собі на ўборэнку,
подывыся на скотэнку.
Ужэ овэчкы покачэлыс,
тэлушэчкы потэлэлыс,
а волыкы повставалэ,
просять Бога світанэчку,
господара сніданэчку”.
А ўжо на наступны дзень колішнія радастаўскія мужчыны і хлопцы з усёй урачыстасцю славілі Ражаство Хрыстова, спяваючы:
“Нова радость стала, якой нэ бувало:
Над вертэпом звезда ясна світло воссіяла.
Дэ Хрыстос родыўся, Богом воплотыўся,
Як чоловік пэрыд намэ появыўся.
Просым Тэбэ, пану, з нэбэсного дару,
Даруй літа шчаслэвыі сёму господару.
Пастушкы, ягняткы, малэі дітяткы
На коліна прыпадають, Бога прослаўляють…”
Адорвалі сяляне сваіх каляднікоў, чым выпадала: хто – кавалачкам сала, хто—хлебам. Але ж асабліва радаваліся яны беламу акрайцу, ці, па-тутэйшаму, галушцы. А калі яна была пасыпана цукрам ці змазана мёдам, то смачней гэтага дарунку па тым часе і не было нічога.
Гаротным і галодным быў той час. Мае суразмоўніцы прыгадваюць і іншыя падзеі, якія так ці іначай паўплывалі  на іх лёс. Марыя Цярэнцьеўна Астапук расказвае, як у Радаставе чакалі савецкую ўладу. Святочную браму на крыжавой дарозе паставілі, кветкамі і чырвоным палатном яе ўпрыгожылі. Першым на сваім кані яе пераступіў камісар Салаўёў, павітаўся з вяскоўцамі, рукі ім паціснуў. А адзін з тутэйшых сялян з прывітальным словам выступіў: “Дзякуй, таварышы, што нас ад ярма вызвалілі!” А той камісар, як і зараз памятаюць пажылыя жанчыны, не то жартам, не то ўсур’ёз адказвае:”Ад драўлянага ярма вызвалілі, жалезнае накінем…”
А потым вайна пачалася. Днем у Радастава акупанты наязджалі, а ноччу партызаны прыходзілі. А хутка яны ўвогуле гэтыя мясціны пад свой кантроль узялі, сем’і савецкіх актывістаў па вясковых хатах размеркавалі. Але ж напачатку 1944 года фашысты ўзмацнілі націск,  і партызаны аб’явілі людзям, што вёску не ўтрымаюць і насельніцтву трэба ратавацца, хто як можа. Соф’ю Іонаўну, якая памірала ад тыфу, разам з сям’ёю прытуліў і сагрэў у сваёй хацінцы, што стаяла ў лясной глушы на балоце, іх аднавясковец Якаў. А потым яны перабраліся ў Званец да дзеда, які таксама меў прытулак на балотным астраўку, і там дачакаліся цяпла і вызвалення.
А пасля вайны кожнага свае радасці і выпрабаванні чакалі. Пачалі ствараць калгасы. Алене Іванаўне Астапук было тады дванаццаць гадоў і яна добра памятае, як цяжка хварэў і паміраў яе бацька. Акурат у гэты час да іх прыйшлі актывісты і пачалі прымушаць да ўступлення ў калгас. А бацька ім тлумачыць, што, маўляў, я ўжо не работнік ніякі, памру хутка. А яны і адказваюць: “Нам не ты, а найперш гаспадарка твая патрэбна”. Паднялі бацьку з ложка, біць пачалі, каб пісаў заяву. А праз нейкі месяц ён памёр…
А Марыя Цярэнцьеўна ў пасляваенны час дзяўчынай на выданні была. Лепшай танцоркі, чым яна, ва ўсёй ваколіцы не знахо-дзілася. Як пойдзе, бывала, у скокі, дык ад лапцяў адны вяроўкі заставаліся. Памятае яна вячоркі, дзе станцавала свой самаробны абутак, а дамоў па хола-дзе хоць басанож вяртайся. Дык вясковыя хлопцы навыперадкі бегалі, каб знайсці лішнюю пару лапцяў і дагадзіць весялунні.
Але ж замуж Марыя выйшла за знявечанага вайной франтавіка Анатоля Астапука. Яго з фронту на лячэнне ажно ў Чэлябінск везлі. Але ён па-прасіўся, каб выйсці ў Антопалі і далячыцца дома. Толькі, відаць, на залячыў, як трэба, раненыя лёгкія, бо ў 1946 годзе Анатоль з Марыяй пабраліся, а ў 1950 яна ўжо ўдавіцай з дзвюмя дзеткамі засталася. Так і гадавала іх адна. Даяркай працавала, у мастацкай самадзейнасці ўдзельнічала, з тутэйшым фальклорным калектывам “Багнючкы” ўсю рэспубліку аб’ездзіла. І ўсюды, як прызнаецца жанчына, яны прызавыя месцы займалі. Ёсць што ўспомніць…
“Ой, Коляда, Колядыца,
Добра з маком паляныца,
Ны так з маком,
як з сытою,
Будь здоровый
з Колядою!”
Мае пажылыя суразмоўніцы згадваюць, што сыта – гэта не што іншае, як разбаўлены вадой цукар, якім змазвалі радастаўскія калядныя пірагі-галушкі. Яны памятаюць гэты смак свайго маленства і тое, што хлебам тады не перабіралі і не ганьбавалі, бо ўдосталь яго ўжывалі толькі па вялікіх святах. Ім гэта вядома і зразумела. Таму, пэўна, і народныя калядныя песні , што ўсе радзей гучаць на сучасных вясковых вуліцах, па-ранейшаму не заціхаюць у іх душы.
Галіна ШАФРАН
Фота аўтара
Предыдущая статья
Следующая статья

Поделиться новостью:

Популярно

Архив новостей

Похожие новости
Рекомендуем

В Дрогичинском районе объявлен смотр-конкурс на лучшее новогоднее оформление

В конкурсе могут принять участие организации, предприятия, учреждения, индивидуальные...

Лукашенко поддержал предложение присвоить статус Всебелорусской молодежной стройки двум объектам

Президент Беларуси Александр Лукашенко поддержал предложение присвоить статус Всебелорусской...

Начался премьерный показ фильма «Черный замок»

Фильм снят Национальной киностудией «Беларусьфильм» и российской компанией «Нью...

Марков: журналистика требует не только таланта, но и профессионального долга перед страной, людьми

Журналистика требует не только таланта, но и профессионального долга...